Tel argusvlinders met Pinksteren!

donderdag 21 mei 2015

In het komende Pinksterweekend gaan overal in het land vlinderliefhebbers op zoek naar de argusvlinder. Het wordt spannend op hoeveel plekken de bedreigde vlinder van het boerenland opduikt. Heeft de mooie nazomer en herfst van 2014 de argusvlinder een zetje in de rug gegeven? U kunt De Vlinderstichting helpen die vraag te beantwoorden door in uw buurt met argusogen te speuren.

Waarom de argusvlinder?
De argusvlinder heeft het moeilijk in ons land en ook in de ons omringende landen gaat het bergafwaarts. Natuurlijk is dat reden tot zorg, want de argusvlinder is een icoon voor bloemrijke graslanden. Zijn aanwezigheid zegt ons iets over de kwaliteit van die prachtige zoemende bloemenvelden, dijken of bermen. Er is echter geen reden tot paniek, want we kunnen veel doen om de argusvlinder te helpen. Meer daarover valt te lezen in het beschermingsplan argusvlinder.

De eenvoudigste manier om te helpen is door op zoek te gaan naar argusvlinders, bijvoorbeeld in de buurt van je woonplaats. Net als vorig jaar organiseert De Vlinderstichting, samen met Waarneming.nl, een telweekend argusvlinder, ditmaal van zaterdag 23 tot en met maandag 25 mei. We nodigen iedereen van harte uit om mee te doen! Met de resultaten van het telweekend werkt De Vlinderstichting aan gerichte bescherming van de argusvlinder in ons land.

Hoe kan ik meedoen?
Meedoen aan het telweekend is eenvoudig: zoek in een kilometerhok gedurende maximaal een uur alle voor argusvlinder geschikte plekjes af en tel daarbij het aantal mannetjes en vrouwtjes argusvlinder. De resultaten geef je door via het telformulier van De Vlinderstichting, of via waarneming.nl of Telmee. Er is een handige zoekkaart gemaakt om je op weg te helpen bij het speuren naar argusvlinders. Die is te downloaden via www.vlinderstichting.nl/argusvlinder. Hier kun je eveneens antwoord vinden op veelgestelde vragen.
Omdat de argusvlinder vorige herfst een uitzonderlijk grote extra generatie had, is het dit jaar extra spannend hoeveel vlinders er gezien gaan worden. Vorig jaar telden honderden vrijwilligers er in mei wel 1500 in ruim 300 kilometerhokken. Het is goed mogelijk dat de warme herfst de vlinder een steuntje in de rug heeft gegeven en we in het aankomende telweekend de teller van 2014 gaan passeren. Met uw hulp gaan we dat allemaal ontdekken! Doe dus mee en tel argusvlinders met Pinksteren!

Argusvlinder tellen