1 maart 2009

1 maart: vlinderlente begonnen

Op 1 maart was het plaatselijk zonnig in Nederland. Met name in het uiterste Zuiden en in het Noorden van het land was zonneschijn. Niet verwonderlijk dat daar op die dag de vlinders werden gezien.

Zuid-Limburg was goed voor twee dagpauwogen (foto rechts), een gehakkelde aurelia en een atalanta. In het Noorden, in Surhuisterveen, werd een kleine vos waargenomen. Vlinders houden van warmte, maar als er voldoende zon is zijn ze snel genoeg op de ideale temperatuur van zo’n 30 graden Celsius zelfs als het buiten meer net 12 graden is. Zeker op windbeschutte plekken kunnen ze zeer snel opwarmen. De vlinders gaan, na de uitputtende winter, op zoek naar nectar uit bloeiende planten. Dat is nog niet veel te vinden, maar in tuinen komen ze wel af op de winterheide en binnenkort bloeit in het buitengebied wilg en sleedoorn. Het is zeker de moeite waard om op een volgende zonnige dag die struiken goed af te zoeken.