10 november 2014

Agaatvlinder: zowel rups als vlinder nu in de tuin

Als je vandaag in je tuin op zoek gaat kan het maar zo dat je rupsen van agaatvlinder aantreft. En vanavond met een zaklantaarn bloeiende klimop onderzoeken kan de agaatvlinder zelf opleveren, met haar roltong nectar verzamelend.

Er zijn niet veel vlindersoorten meer actief in de winter. Door het fraaie weer zijn er meer dan andere jaren, maar de meesten zijn in overwintering als ei, rups, pop of vlinder en gaan daarbij echt in winterrust. De agaatvlinder is nu nog steeds als vlinder te zien en gedurende de hele winter kun je hem tegenkomen. Tegelijkertijd zijn ook de rupsen er nog en ook deze kunnen de hele winter actief zijn als het maar niet al te koud is. De rupsen hebben allerlei kruidachtige planten en struiken als waardplant en eten onder andere van zuurbes, brandnetel, hop, spoorbloem en zuring, maar ook van bomen als berk en eik. Kortom de rups is weinig kritisch. Ze eten ook ’s nacht door als het niet al te koud is en verpopt zich uiteindelijk in een cocon in de grond, maar ook wel op andere plekken zoals een voeg in een muur.

Rupsen van agaatvlinder zijn ook 's nachts actief. Hier hetzelfde exemplaar van boven en onderen (foto: Kars Veling)

Verspreiding agaatvlinder (bron: vlindernet.nl)
De rupsen zijn nu een centimeter of 2 groot en zijn groen met een lichte lengtestreep over de zijkant. Hij heeft grijzige, soms zwarte schuine streepjes op de zijkant, die soms zo licht zij dat ze nauwelijks opvallen. Als je hem van dichtbij bekijkt heeft hij wel wat haren, maar toch oogt hij kaal. Er zijn ook bruine vormen van de rups bekend, maar die zijn in de minderheid.

Het is een zeer algemeen voorkomende soort en hij komt verspreid over het hele land voor, in bossen, heiden, duinen en ook veel in tuinen. Zelfs nu en ook de komende maanden is de vlinder te zien, maar nu gaat het maar om enkele vlinders. In april en mei vliegt de eerste generatie, gevolgd door een veel grotere zomergeneratie die in september haar piek heeft. Als je in september stroopt of met licht en laken nachtvlinders gaat bestuderen is agaatvlinder een vaste gast.