6 september 2010

Andere nachtvlindernacht Apenheul

Een van de lakens (foto: Kars Veling)
In de tournee van De Vlinderstichting langs de Nederlandse dierentuinen stond zaterdagavond de Apenheul op het programma. Met het gekwetter van apen op de achtergrond kwamen meer dan 120 mensen in groepen langs om meer over nachtvlinders en nachtvlinderonderzoek te weten te komen.

Onder leiding van gidsen van de Apenheul werden de mensen langs een aantal punten verspreid over het park geleid. De avond stond in teken van biodiversiteit en voorafgaande aan de wandeling was er een lezing over dat onderwerp. Toen de eerste groepen bij de medewerkers van De Vlinderstichting langs kwamen werd het net al donker en kwamen er al vlinders spontaan af op het licht en de stroop. Bij de informatiestand kregen ze informatie over De Vlinderstichting en over vlinders en libellen. De prachtige posters met nachtvlinders en rupsen vonden gretig aftrek en ook het tuinboekje, waarin tips staan om de tuin vlindervriendelijk in te richten, trok de nodige belangstelling. Bij de drie lakens, bemensd door medewerkers van De Vlinderstichting en door leden van de vlinderwerkgroep van IVN Apeldoorn werden de nodige nachtvlinders gezien.

De val in Apenheul (foto: Kars Veling)
Huismoeder (Noctua pronuba), open breedbandhuismoeder (N. janthe) en volgeling (N. comes) lieten zich goed bekijken, zodat de verschillen konden worden uitgelegd. De appeltak (Campaea margaritata), met zijn prachtig groenwitte kleur leidde tot verwondering en de roestuil (Mniotype satura), een zeldzame soort, typisch voor de Veluwe, kon vooral de kenners in vervoering brengen. Deze vlinder werd op alle drie de lakens aangetroffen. Voor de bezoekers was de populierenpijlstaart (Laothoe populi) de meest indrukwekkende vlinder, door de grootte maar ook door de bijzondere manier waarop de vleugels in rust worden gehouden. Het was weer een succesvolle avond en voor velen was dit de eerste kennismaking met nachtvlinders en nachtvlinderonderzoek.

Vlinders bekijken op het laken (foto: Kars Veling)
Wilt u ook zo’n nachtvlindernacht bijwonen? U hebt nog twee kansen, want er zijn nog avonden in Zooparc Overloon (10 september) en in Aquazoo in Leeuwarden (17 september). Kik voor meer informatie op de site van de Nachtvlindernacht.