5 juli 2014

Bescherm ook buitenlandse vlinders: gebruik webobs op vakantie

Door twee keer op het icoontje naast Dagvlinders te klikken, werkt u de soortenlijst voor dagvlinders in Webobs in een keer bij voor heel Europa.
In Nederland wordt veel naar vlinders gekeken, en online of via een mobiele app waarnemingen doorgeven is inmiddels heel gewoon.

Via het web via landkaartje, telmee.nl of waarneming.nl, mobiel via obsmap (van SOVON en waarneming.nl) of webobs (voor telmee.nl).
In het buitenland (met het Verenigd Koninkrijk als grote uitzondering) is de dichtheid aan vlinderaars een stuk lager (en het aantal vlinders meestal een stuk hoger). U kunt vlinderonderzoekers en -beschermers helpen door uw waarnemingen door te geven via webobs, de mobiele applicatie voor telmee.nl. Alle Europese partners van Butterfly Conservation Europe kunnen direct bij de waarnemingen van hun land. En u kunt natuurlijk zelf ook direct overzichten maken in telmee.nl.
Sinds kort is de soortenlijst voor webobs voor vlinders bijgewerkt voor heel Europa, inclusief Noord-Afrika, het Midden-Oosten, Turkije en de Kaukasische republieken. Mochten we een soort vergeten zijn, stuur dan een mailtje naar helpdesk@natuurloket.nl, dan wordt hij snel bijgewerkt.

Webobs voor Android is te vinden in Google Play.

Als u webobs al heeft kunt u de soortenlijst bijwerken door in het menu naar soortenlijsten te gaan, en dan twee keer op het knopje rechts van Dagvlinders te klikken. Als u bijna 600 soorten krijgt, bent u up-to-date voor uw vakantie in Europe.