steenrode heidelibelklein koolwitje op sleedoornheideblauwtjedistelvlinder op kattenstaart
De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen in Nederland. Helpt u ook mee?

25 mei 2009

Bijna 50.000 distelvlinders gemeld

De distelvlinder is massaal binnengekomen en wordt momenteel uit heel Nederland gemeld. Vooral vorige week waren er berichten over massale trek van vele honderden vlinders per uur. Voor een deel trekken ze door, maar ze planten zich ook hier voort.

Het is de afgelopen dagen buitengewoon druk geweest met distelvlinders. In normale jaren zijn er rond deze tijd een paar honderd distelvlinders gemeld, maar inmiddels zijn op landkaartje, Telmee en Waarneming.nl als bijna 50.000 exemplaren doorgegeven. Dat het om veel meer exemplaren gaat blijkt wel uit veel van de commentaren: “Ik ben maar gestopt met tellen, want het ging maar door”, en “Dit was maar op tien meter, terwijl ze overal leken te vliegen”. Soms kon het tellen mooi gecombineerd worden met andere activiteiten zoals: ”Tijdens de korfbalwedstrijd bij Oost Arnhem telde ik er 36, maar bij doelpunten kan ik er wel eentje gemist hebben”.

Nog steeds komen er uit Zuid Europa meldingen van massale trek (dan praten we over miljoenen vlinders), dus er kunnen ook hier meer invasies volgen. Prachtig is de trek te zien op dit filmpje, dat is geplaatst op het Duitse vlinderforum ('Lepiforum') (het is een mp4, dus moet je wel quicktime geinstalleerd hebben). Het is gemaakt in Zuid Duitsland. In het afgelopen weekend waren er trekkende distelvlinders, die je op zo’n meter of twee hoogte snel naar het Noorden en Noordwesten zag vliegen, maar ook veel vlinders waren ‘ter plaatse’ en werden drinkend gezien. Veel dronken op vuurdoorn (zie foto rechtsboven), die nu volop staat te bloeien. Dat is wel opvallend, want deze plant staat niet bekend als goede vlinderplant.

Ook waren de vlinders bezig met het zoeken van een partner en werden eitjes afgezet. De vrouwtjes zoeken daarvoor bij voorkeur wat kleinere distelplantjes uit (foto midden links). De eitjes zijn groen met duidelijke ribben (foto onder rechts). We zijn er van overtuigd dat 2009 een recordjaar zal zijn voor de distelvlinder, maar willen iedereen graag vragen om zin of haar waarnemingen door te geven, zodat we het ook hard kunnen maken. Het doorgeven kan het gemakkelijkst online via de invoermodules Landkaartje, Telmee of Waarneming.nl. Een briefje of briefkaartje sturen kan ook naar: De Vlinderstichting, Postbus 506, 6700 AM Wageningen.