8 juni 2010

Bijzondere waarneming op het Kootwijkerzand

De bewuste vlinder, gefotografeerd op het Kootwijkerzand: waarschijnlijk een hybride tussen de gerimpelde spanner (Macaria liturata) en het donker klaverblaadje (M. alternata). Foto: Jack Pouw.
Van de heer Jack Pouw kregen we vorige week foto’s toegestuurd van een wel heel bijzondere waarneming. Op 20 mei fotografeerde hij aan de rand van het Kootwijkerzand een spanner, waarvan de naam ondanks veel speurwerk niet te vinden was.

Uiteindelijk kwam de heer Pouw terecht bij Rob de Vos van het Zoölogisch Museum Amsterdam. Rob heeft in de collecties gezocht op eventuele vreemde vormen en aberraties, maar geen enkel exemplaar in het museum vertoont overeenkomst met de vlinder van de heer Pouw. Volgens Rob gaat het waarschijnlijk om een hybride van de gerimpelde spanner (Macaria liturata) met het donker klaverblaadje (M. alternata) (of misschien zelfs met de lariksspanner (M. signaria)).