19 augustus 2009

Blauwe glazenmaker in de woonkamer

Elk jaar, in juli en augustus, worden er veel vragen gesteld over grote libellen die in de tuin worden gezien of in huis rondvliegen. Negen van de tien keer gaat het om de blauwe glazenmaker.

De blauwe glazenmaker (Aeshna cyanea) is een zeer algemene soort in Nederland. De libel laat zich regelmatig zien bij bebouwing en is vaak te vinden is bij vijvers in de achtertuin. Omdat ze zo dichtbij de mens verblijven, komen ze opvallend vaak binnenshuis terecht. Daar vallen ze op doordat ze met veel ‘geronk’ tegen het raam aan vliegen om een uitweg naar buiten te vinden.

De blauwe glazenmaker is een forse glazenmaker die makkelijk van alle andere glazenmakers te onderscheiden is. De vlekken op het einde van zijn achterlijf (de segmenten 9 en 10 en meestal 8) zijn samengevloeid tot één vlek (zie foto). Deze vlek wordt ook wel een lampionnetje genoemd omdat de vlek er als een ‘lichtje’ uitspringt. Hiermee is hij ook tijdens het vliegen goed te herkennen. Het lampionnetje en de ogen van de mannetjes zijn blauw gekleurd. De rest van achterlijf is soms blauw, maar meestal groen met een zwarte tekening. De lichte delen van de vrouwtjes zijn eerst geel en wanneer ze volwassen zijn groen. De ogen zijn bruin aan de bovenkant.

Tekst en foto’s: Kim Huskens, De Vlinderstichting