WeidebeekjufferBandheidelibelLantaarntjegroene glazenmaker

Blauwe juffers

Al die blauwe juffertjes zijn lastig uit elkaar te houden. Om ze uit elkaar te houden moet je op een aantal zaken letten.

Lantaarntje

Het lantaarntje heeft een blauw borststuk en een helemaal donker achterlijf, behalve op het eind, waar een oplichtend blauw segment zit: het lantaarntje.

Watersnuffel

De watersnuffel, die vooral veel voorkomt op heiden en bij vennen, maar ook verspreid bij andere wateren, heeft een brede lichtblauwe schouderstreep. Dat blauw is breder dan de zwarte streep die eronder ligt. Ook is de watersnuffel te herkennen aan het bolletje op het segment vlak achter zijn borststuk. Hij heeft vrij veel blauw op het achterlijf en die stukken zijn ongeveer even groot.

Azuurwaterjuffer

De azuurwaterjuffer lijkt wel op de watersnuffel, maar de schouderstreep is duidelijk smaller dan het zwart dat eronder loopt. Op het tweede segment heeft deze soort een U-teken. Op het achterlijf zijn vrij grote blauwe stukken aanwezig, die ook min of meer even groot zijn. De azuurwaterjuffer is vooral op de zandgronden een zeer algemene juffer, maar komt ook daarbuiten regelmatig voor.

Borststukken van (v.l.n.r.): watersnuffel, azuurwaterjuffer en variabele waterjuffer

Variabele waterjuffer

De laatste blauwe juffer die we hier bespreken is de variabele waterjuffer. Deze is vooral talrijk op klei- en veengronden, maar de laatste jaren breidt deze soort zich uit en kun je ze regelmatig samen met de azuurwaterjuffer aantreffen. De naam belooft al niet veel goeds voor de herkenning en hij is inderdaad variabel. Er is minder blauw op het achterlijf en de blauwe stukken zijn niet allemaal even groot. De kleur blauw is ook net een slag donkerder dan bij de azuurwaterjuffer. Het makkelijkste kenmerk is de schouderstreep. De meeste variabele waterjuffers hebben een uitroepteken op de schouder. Die schouderstreep is onderbroken en er is dus een lang deel en een puntje (!).

Je kunt deze juffertjes overal in Nederland aantreffen, zelfs bij een tuinvijver maak je daarop kans. Om ze op naam te kunnen brengen is de herkenningskaart blauwe juffers gratis te downloaden. Kijk maar eens of je alle vier de soorten in je tuin kunt vinden en geef je waarnemingen door.

Laatste wijziging: 13 juni 2016
Klik op de foto om de herkenningskaart blauwe juffers te openen.