steenrode heidelibelklein koolwitje op sleedoornheideblauwtjedistelvlinder op kattenstaart
De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen in Nederland. Helpt u ook mee?

21 januari 2016

Blauwtjes herkennen moeilijk?

Boomblauwtje is een van de makkelijkst te herkennen blauwtjes (foto: Kars Veling)
Als mensen een vlindergids openslaan bij de blauwtjes en pagina na pagina doorbladeren worden ze soms moedeloos. “Daar kom ik nooit uit! Al die blauwe blauwtjes.” Toch valt het reuze mee als je weet waarop je moet letten. Vaak zijn er maar enkele kenmerken relevant voor de herkenning. Nu in deze wintertijd kunnen we dat goed leren met nieuwe zoekkaarten.

Inderdaad zijn er in Europa wel ruim 80 soorten blauwtjes en de herkenning ervan is niet altijd gemakkelijk, maar in Nederland praten we ‘maar’ over zo’n tien soorten en daarvan zijn er maar drie die verspreid door het hele land te zien zijn. De andere zeven hebben maar één bepaald leefgebied of één bepaalde regio waar ze te zien zijn en dat scheelt natuurlijk ook al.

Nederlandse blauwtjes: v.l.n.r. boven: icarusblauwtje, boomblauwtje & bruin blauwtje, midden: veenbesblauwtje, heideblauwtje & gentiaanblauwtje, onder: pimpernelblauwtje, donker pimpernelblauwtje, staartblauwtje & klaverblauwtje (Bron: R. Rietbergen, Chri
Een andere belangrijke hulp is als je weet waarop je moet letten. Een vlinder heeft honderden kenmerken en je kunt dat nooit allemaal vergelijken, maar dat is ook niet nodig. Vaak zijn er maar vier of vijf kenmerken waarmee alle blauwtjes uit elkaar zijn te houden en als je weet welke dat zijn is er eigenlijk geen probleem meer. De Vlinderstichting heeft een zoekkaart ontwikkeld waarop die kenmerken staan en waarmee je de Nederlandse blauwtjes goed uit elkaar kunt houden. Niet alleen de blauwtjes, maar ook de witjes en de zandoogjes worden door sommigen als moeilijk uit elkaar te houden beschouwd. Ook voor deze soorten zijn er zoekkaarten gemaakt.

Blauwe juffertjes v.l.n.r. boven: kleine roodoogjuffer, grote roodoogjuffer & lantaarntje, onder: azuurwaterjuffer, variabele waterjuffer & watersnuffel (Bron: Kim Huskens & Kars Veling)

De herkenninskaarten voor blauwtjes, witjes, zandoogjes en blauwe juffers
Ook bij libellen zijn er van die lastpakken die erg moeilijk op naam te brengen lijken. Een van die groepen worden ook wel de blauwtjes genoemd, een heel aantal juffertjes die als grondkleur zwart en blauw hebben en oppervlakkig gezien sterk op elkaar lijken. Zo lijken drie zeer algemene soorten, azuurwaterjuffer, variabele waterjuffer en watersnuffel best op elkaar en bovendien kunnen ze overal in het land en met z’n drieën bij elkaar worden gezien. Ook voor deze geldt echter dat er maar 2 of 3 kenmerken goed gezien hoeven te worden om de soort betrouwbaar op naam te kunnen brengen. Dat geldt dan wel alleen voor de mannetjes, want vrouwtjes zijn erg moeilijk uit elkaar te houden. Dat is niet echt een probleem, want als er vrouwtjes zijn weet je ook zeker dat er mannetjes in de directe omgeving zullen zijn en die kun je met de zoekkaart uitstekend benoemen.

De zoekkaarten zijn mede mogelijk gemaakt door BIJ12 en ze zijn digitaal beschikbaar door op de volgende links te klikken:
Herkenningskaart Blauwtjes (vlinders)
Herkenningskaart Zandoogjes