steenrode heidelibelklein koolwitje op sleedoornheideblauwtjedistelvlinder op kattenstaart
De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen in Nederland. Helpt u ook mee?

30 maart 2011

Bloemenzaad voor vlinders

Woensdag 30 maart ontvingen alle Brabantse gemeenten van gedeputeerde Peter van Vught 10 kilo bloemenzaad. Daarmee kunnen zij hun bermen inzaaien, zodat er meer leefgebied voor vlinders wordt gecreƫerd.

Tien kilo bloemenzaad per gemeente, betekent dat er straks ongeveer een oppervlakte van 25 voetbalvelden vlindervriendelijk is ingezaaid. Op die manier wil de provincie Brabant, die de vlinder als ambassadeurssoort voor de provincie koos, meer leefgebied voor vlinders creƫeren.

De Vlinderstichting is blij dat de provincie zich inzet voor vlinders. Het gaat namelijk niet goed met de Nederlandse vlinders: de afgelopen 50 jaar zijn er al zo'n 20 soorten verdwenen uit ons land. Niet alleen zeldzame, maar ook veel voorkomende vlinders zoals de dagpauwoog gaan achteruit.

Die achteruitgang is deels te wijten de afname van het aantal inheemse bloemen. Met het inzaaien van de bermen in Brabant ontstaat er meer leefgebied voor vlinders. De Vlinderstichting en de vlinders zijn blij met dit duwtje in de rug!