18 mei 2010

Bont dikkopje laat

Bont dikkopje, Geelders (Nbr) (foto: Kars Veling)
De eerste waarnemingen van het bont dikkopje zijn gedaan. De afgelopen jaren was de soort al vanaf begin mei actief en was de piek rond midden mei. De kou heeft gezorgd voor een vertraagd uitkomen.

Het bont dikkopje is een vrij zeldzame vlinder. Hij is te vinden in Zuid Nederland (vooral in Noord-Brabant en op een enkele plek in Limburg), in Twente en in het oosten van de Achterhoek. Het is een typische soort van de overgangen van vochtige heide naar bos en ook in vochtige bossen zelf is hij te vinden. De eerste vlinders zijn de afgelopen dagen gemeld uit de Kampina, de Lanschotse heide, de Geelders en Oisterwijk, alle in Noord-Brabant. Volgens de vliegtijdvoorspelling, die dagelijks wordt bijgewerkt met de actuele weersomstandigheden, wordt de piek van de soort dit jaar pas in juni verwacht, terwijl die normaal gesproken rond half mei valt. De langdurige lage temperaturen zijn hier de oorzaak van. De ontwikkeling verloopt veel trager bij lage temperaturen. In 2007 vlogen de meeste bont dikkopjes al begin mei, want toen was het een hele zachte winter geweest en was april een erg warme maand. Een warme periode de komende weken kan de vliegtijd alsnog wel wat vervroegen, maar het blijft altijd later dan we de afgelopen jaren gewend waren.