24 februari 2011

Bonte brandnetelmot vergist zich

De bewuste bonte brandnetelmot (foto: Jop Bakker).
Er kwam een melding van een vers uitgekomen bonte brandnetelmot. Dat is vreemd, want deze micro nachtvlinder vliegt normaal gesproken pas vanaf juni. Waarschijnlijk is de rups naar binnen gekomen op open haardhout.

De bonte brandnetelmot (Anania hortulata) is een heel algemene micronachtvlinder, die in het hele land voorkomt. De rupsen leven vooral op brandnetel, maar ook wel op allerlei andere kruiden. Het is een echte zomervlinder, die vliegt van juni tot ver in augustus. In de winter is de soort rups. Opmerkelijk was dan ook de foto die De Vlinderstichting kreeg toegestuurd van Jop Bakker: een kakelverse bonte brandnetelmot in februari. De vlinder was binnenshuis gevonden en daar ligt ook de reden voor dit extreem vroege verschijnen. Waarschijnlijk zat de rups op openhaardhout, dat buiten onder een afdak wordt bewaard. Bij die opslag staat ook veel brandnetel en waarschijnlijk is de rups van die brandnetel naar het haardhout gekropen om daar te overwinteren. Nadat hij eerst al een flink koude periode doormaakte is er hout verplaatst naar binnen en door de hoge temperaturen is de rups verpopt en enige tijd later de vlinder uitgekomen.
Meer informatie over micronachtvlinders kunt u lezen op www.microlepidoptera.nl.