22 juli 2009

Boswitje verdwaald

Afgelopen dinsdag (21 juli) zag André van Es bij Ouddorp aan de Grevelingen een boswitje. Deze vlinder heeft een vaste populatie in Zuid-Limburg, maar komt daarbuiten niet voor. Is hij meegelift of ver gezworven?

Het boswitje (Leptidea sinapis) is pas vanaf 1993 een standvlinder in Nederland. Daarvoor waren er af en toe tijdelijke vestigingen, maar het was geen blijvertje. Inmiddels zit er op de Pietersberg een vaste populatie en wordt dit fragiele witje ook op andere plaatsen in Zuid-Limburg wel gezien. De waarneming bij Ouddorp (zie foto) is wel een heel eind uit de richting, want ook in Vlaanderen komt het boswitje niet voor. Het boswitje is geen goede vlieger zoals de trekvlinders atalanta en distelvlinder. Het is meer een fladderaar en daarmee kunnen ze best een paar kilometers overbruggen, maar zwerven van de Pietersberg naar Ouddorp lijkt onwaarschijnlijk. Mogelijk is er een pop meegekomen van vakantie in het buitenland en is deze in Ouddorp uitgekomen, of is de vlinder zelf als verstekeling in een caravan meegekomen.