Datum Nachtvlindernacht 2016 bekend

dinsdag 6 oktober 2015

Ook komende jaren worden er weer nationale nachtvlindernachten (NNN) georganiseerd. Tijdens deze manifestatie worden zoveel mogelijk mensen in contact gebracht met de boeiende wereld van nachtvlinders.

Op meer dan honderd locaties verspreid in het land kunnen belangstellenden meedoen met nachtvlinderonderzoek. Er worden lakens met felle lampen opgezet, bomen gesmeerd en er wordt gebruik gemaakt van vlindervallen. We wisselen in de periode waarop de NNN plaats vindt, want er zijn verschillende doelstellingen.

Voor een groot publiek en zeker voor kinderen is het prettig als er vrij vroeg kan worden gestart. Daarom kiezen we voor een moment eind augustus – begin september. Voor de nachtvlinders is juni een veel betere periode en dan worden er veel meer vlinders gezien. Daarom kiezen we in andere jaren voor een NNN in juni.

Voor 2016 wordt de NNN gehouden van 3 tot 5 juni. Deze datum valt samen met de European Moth Night, een nachtvlindernacht die verspreid over heel Europa wordt gehouden. De nacht in juni betekent wel dat er pas laat kan worden gestart. Om 22.00 uur gaat de zon onder en dat betekent dat pas vanaf een uur of elf de vlinders flink los zullen komen.

Hier de data van de Nationale Nachtvlindernacht voor de komende vijf jaar. De datum van 2016 is definitief, de andere data nog onder voorbehoud.

Nachtvlinders NationaleNachtvlindernacht