steenrode heidelibelklein koolwitje op sleedoornheideblauwtjedistelvlinder op kattenstaart
De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen in Nederland. Helpt u ook mee?

17 januari 2011

De eerste dagvlinders

Citroenvlinder (foto: Kars Veling)
De temperatuur was zondag boven de tien graden en in de loop van de dag werd het plaatselijk zonnig. Dat heeft direct een aantal vlinders uit hun overwinteringsplek gelokt.

De dagpauwoog is gezien in Nederweert, Terneuzen, Gouda, Hilversum en Zaandam. De citroenvlinder werd aangetroffen in het Fochteloerveen, Westerbork, de Heldense bossen en in Leidschendam. De kleine vos in Oosterhesselen en Ankeveen. Deze drie soorten overwinteren als volwassen individu en kunnen dus snel reageren als de temperatuur wat hoger wordt en er zon is. De vierde soort die als vlinder overwintert is de gehakkelde aurelia, maar deze is wat moeilijker uit zijn schuilplaats te lokken. De vlinders hebben nog niet zoveel mogelijkheden om actief te blijven, want er zijn nog nauwelijks bloeiende planten en dus brandstof in de vorm van nectar aanwezig. Deze energiebron hebben ze wel nodig, want de overwintering heeft ze veel energie gekost. Zeker als de temperatuur weer zakt zullen ze opnieuw in winterrust gaan. Normaal gesproken komen ze pas in maart echt tevoorschijn. Dan zoeken ze een partner en zullen de vrouwtjes, na de paring, hun eitjes afzetten. In de loop van het voorjaar sterven dan deze overwinteraars en in de zomer vliegen hun nakomelingen.