De koninginnenpage wordt steeds minder elitair

vrijdag 21 mei 2010

De koninginnenpage wordt door veel mensen beschouwd als onze mooiste vlinder. Het is iedere keer weer fantastisch om er een te zien. Twintig jaar geleden was dit nog een echte bijzonderheid in ons land. Wilde je er een zien, dan moest je er moeite voor doen. Onder een reisje naar Limburg kwam je eigenlijk niet uit. Maar de koninginnenpage is eigenlijk niet zo elitair.

De koninginnenpage houdt gewoon van peentjes, venkel en andere schermbloemen, in de volkstuin of langs de weg, het maakt niet zoveel uit. Veel belangrijker: er moet geen gif gebruikt worden en het moet lekker warm zijn. En omdat het klimaat opwarmt, profiteert de koninginnenpage.

Kijk maar eens naar de drie kaartjes: van een zeldzaamheid bij Maastricht in 1990 tot een soort die in Limburg en Zeeuws-Vlaanderen al goed te vinden was in 2000 tot een vlinders die in heel Zuid-Oost Nederland wijd verbreid is.

Ook het Landelijk Meetnet Vlinders brengt de stijging mooi in beeld. De indexen schommelen wel wat van jaar tot jaar, maar inmiddels is de soort zo’n tien keer zo talrijk als in de jaren negentig.
Maar toch blijft het iedere keer weer kicken als je er een ziet. Geef hem dan gauw door op telmee.nl of landkaartje (www.vlindernet.nl/landkaartje).

Het Landelijk Meetnet Vlinders is een samenwerkingsproject van De Vlinderstichting en het CBS, in het kader van het Netwerk Ecologische Monitoring (NEM), in opdracht van het Ministerie van LNV (Gegevensautoriteit Natuur).

Voor het verspreidingskaartje is gebruik gemaakt van alle gegevens uit de Nationale Database Flora en Fauna (NDFF). Hierin zitten o.a. alle waarnemingen die zijn doorgegeven via Landkaartje, de Natuurkalender en telmee.nl. Als u waarnemingen heeft doorgegeven via waarneming.nl zult u die niet vinden, omdat waarneming.nl nog niet doorlevert aan de NDFF