17 maart 2010

De vlinders zijn los!

Citroenvlinder (foto: Kars Veling)
Op de eerste zonnige en minder koude dag op 17 maart zijn de dagvlinders massaal uit hun overwintering gekomen. Met name citroenvlinder en kleine vos zijn veel gemeld.

Het werd wel tijd na deze hele lange winter. De overwinterende vlinders waren vanaf eind oktober in rust en staan in de startblokken om een partner te zoeken en zich voort te planten. Toen donderdag 17 maart de zon scheen en de temperatuur boven de tien graden steeg kwamen ze tevoorschijn. De citroenvlinder is het met meer dan 40 waarnemingen het meest gemeld, op de voet gevolgd door de kleine vos met meer dan 25 vlinders. De andere overwinterende vlinders, dagpauwoog en gehakkelde aurelia blijven nog wat achter. Ondanks de lange kou blijken er ook atalanta’s te zijn geweest die de winter hier hebben overleefd, want ook hiervan zijn er al een paar gezien. Ziet u ook vlinders? Geef het dan door via telmee.

Ook de kleine vos is al flink gezien (foto: Kars Veling)