25 januari 2010

Dennenuil in januari

De dennenuil (Panolis flammea) die op 23 januari 2010 werd gevonden bij het Belversven. Foto: Maja de Keijzer
Afgelopen zaterdag 23 januari 2010 deed Maja de Keijzer een bijzondere waarneming in de Kampina (Noord-Brabant).

Op een spriet pijpenstrootje bij het Belversven zat een dennenuil (Panolis flammea), zie de foto hiernaast. Deze soort vliegt normaal gesproken van begin maart tot begin juni en overwintert als pop in een losse cocon in de strooisellaag of in een bastspleet. Een waarneming van een vlinder in januari is dus zeer uitzonderlijk. Het meest waarschijnlijk is dat de vlinder afgelopen week uit de pop gekomen is in de paar relatief ‘warme’ dagen tussen de vorst- en sneeuwperioden. Er zijn twee andere vroege waarnemingen, maar die zijn toch nog een maand later dan dit beestje van de Kampina. In 1919 werd in Putten een exemplaar waargenomen op 20 februari en in 1920 een exemplaar in Amerongen op 27 februari.