3 april 2013

Driekwart minder dagvlinders in maart

Door de lage temperaturen zijn er in maart veel minder vlinders doorgegeven dan in dezelfde maand vorig jaar. Zes soorten zijn helemaal nog niet gezien in 2013, van veel soorten zijn de aantallen meer dan 90% lager.

Kleine vos was 'maar' 60% minder aanwezig in 2013 (foto: Kars Veling)
Vorig jaar maart werden 538 boomblauwtjes doorgegeven via waarneming.nl en Telmee. Dit jaar is er nog geen een gemeld. Ook gehakkelde aurelia, dagpauwoog, atalanta en bont zandoogje zijn nog nauwelijks gezien. De enige twee soorten die het relatief beter deden waren kleine vos (nu 41% van de aantallen vorig jaar) en citroenvlinder (33%). Deze twee soorten waren tijdens de paar warme dagen in maart actief en zijn ook daarna nog wel doorgegeven, hoewel de aantallen lager zijn dan in 2012. De maand maart in 2012 was trouwens niet gemiddeld, maar veel warmer dan normaal.

Oranjetipje lijkt weer ouderwets rond Koninginnedag te gaan pieken (foto: Kars Veling)
De koude zal naar verwachting geen grote negatieve gevolgen hebben. De vliegtijd is van veel soorten alleen enkele weken naar achteren geschoven, maar daarmee komen ze weer in de buurt van die van dertig jaar geleden. Het uitkomen van een vlinder wordt getriggerd door de temperatuursom. Dat wil zeggen dat iedere warme dag zorgt voor een vervroeging en iedere koude dag wat vertraging oplevert. Het oranjetipje vloog de afgelopen jaren vanaf half maart en had de piek rond de derde week van april. Volgens de vliegtijdvoorspelling begint hij nu pas echt rond die derde week en de piek zal waarschijnlijk na de laatste Koninginnedag vallen. Een aantal warme dagen zal de vliegtijd wel weer naar voren brengen.

De voorspelling van de vliegtijden van 2 april (bron: Vlindernet)

Het klein geaderd witje is nog maar nauwelijks gezien, maar komt eraan (foto: Kars Veling)
De andere popoverwinteraars zijn ook nog niet tevoorschijn gekomen. Van de koolwitjes (klein koolwitje, klein geaderd witje en groot koolwitje), boomblauwtje en bont zandoogje, die vorig jaar alle drie al met honderden waren gemeld, zijn er nu nog geen tien gezien. Volgens de vliegtijdvoorspelling beginnen ze pas de derde week van april goed te vliegen. Deze vlinders zullen wel massaal verschijnen als er een paar zonnige dagen zijn met een temperatuur boven tien graden en als de nachten milder worden.