1 oktober 2009

DVD Dagvlinders gepresenteerd

We krijgen al jarenlang vragen bij De Vlinderstichting hoe men aan de prachtige vlinderfilms van Annette van Berkel kan komen. Vanaf nu is dat geen probleem meer, want gisteren 30 september is de DVD Dagvlinders in Nederland en Vlaanderen gepresenteerd. Boudewijn de Groot nam het eerste exemplaar in ontvangst.

Bestel DVD

Ruim vijf jaar is Annette van Berkel op pad geweest om alle vlinders in Nederland en Vlaanderen in hun leefomgeving op film te zetten Ze is als het ware in de huid van de vlinders gekropen. Een grote verzameling unieke beelden is daarvan het resultaat. Op deze DVD vindt u er meer dan een uur van terug. Zo kunt u genieten van het intieme leven van dagvlinders waarin alle aspecten aan de orde komen, waaronder de gedaanteverwisseling of metamorfose. Daarnaast zijn er films over vier belangrijke landschappen (bos, heide en venen, grasland en de duinen) met de vlinders die zich daar thuis voelen. Via het menu kunt u alle dagvlinders van Nederland en Vlaanderen ook apart bekijken. Het commentaar op de films is ingesproken door Boudewijn de Groot en Eva Zeijlstra, maar u kunt er ook voor kiezen om alleen de beelden met natuurgeluiden te beluisteren.

Tijdens de feestelijke presentatie werd de maakster van de DVD, Annette van Berkel, volop in het zonnetje gezet. Behalve dat ze de filmbeelden allemaal heeft gemaakt, heeft ze ook uit die vele honderden uren de juiste stukken geselecteerd, de films samengesteld en de geluids- en beeldbewerking voor haar rekening genomen. Uit de korte impressie die ze zelf gaf van de beelden op de DVD bleek hoe gedreven ze bezig is geweest. Ze kon geen keuze maken welke vlinder haar favoriet was, maar gaf in fantastische filmbeelden aan dat een parelmoervlinder schitterend kan zijn, dat oranjetipjes zeer boeiend gedrag vertonen en dat rupsen, als je ze van dichtbij bekijkt, een bizar uiterlijk vertonen. Maar alle waren mooi op hun eigen manier!

Bestel de DVD