20 november 2014

Een laat geraniumblauwtje

Het geraniumblauwtje op de Hoge Fronten (foto: Cridi Frissen)
Er zijn nog erg veel vlinders gezien de afgelopen tijd. Op zonnige dagen zijn er vooral veel atalanta's, maar ook andere trekvlinders als oranje luzernevlinder en distelvlinder en natuurlijk de vlinderoverwinteraars worden nog gemeld. Maar ook een zeldzaamheid liet zich zien.

De verrassing van november is wel het geraniumblauwtje. Op 13 november zag Cridi Frissen op de Hoge Fronten in Maastricht een blauwtje en kon er gelukkig net een foto van maken. Het bleek te gaan om het geraniumblauwtje. Deze exoot, die afkomstig is uit Zuid-Afrika, is in de jaren 80 van de vorige eeuw terecht gekomen op Mallorca en heeft zich daarvandaan razendsnel uitgebreid, vooral langs de kust van de Middellandse Zee. In sommige jaren wordt de soort ook verder in het noorden gezien en ook in ons land worden er af en toe vlinders aangetroffen. De eerste melding kwam uit Zeeland in 1999. In het zeer warme jaar 2003 was er zelfs sprake van voortplanting (met meer generaties) in Beek (Limburg) en Heesch (Noord-Brabant). Sindsdien is het blauwtje gezien in 2005, 2007, 2008, 2009, 2012, 2013 en 2014, maar er is in die jaren geen voortplanting vastgesteld.