13 oktober 2011

Een 'voorjaarsuil' in de herfst

De nunvlinder (Orthosia gothica) vliegt normaal gesproken in het voorjaar.
Op 3 oktober 2011 vond Bob van de Dijk in Enumatil (Groningen) een nunvlinder (Orthosia gothica), een soort die normaal gesproken vliegt in het voorjaar.

Ondanks dat de temperatuur op 3 oktober 2011 nog boven de 20 graden lag, was het toch echt najaar. Groot was dan ook de verbazing van Bob van de Dijk toen hij 's avonds op de verlichte ramen van de kerk in Enumatil een nunvlinder (Orthosia gothica) vond. Deze soort vliegt van begin maart tot juni in één generatie. Zie het vliegtijddiagram hiernaast.

Deze nunvlinder (Orthosia gothica) werd op 3 oktober 2011 aangetroffen in Enumatil. Foto: Bob van de Dijk.
Een waarneming in oktober is dus zeer opmerkelijk. Het raadplegen van de database Noctua, die door de Werkgroep Vlinderfaunistiek en De Vlinderstichting wordt beheerd, maakte duidelijk dat dit verschijnsel een enkele maal vaker voorkomt. Er zijn zeventien waarnemingen bekend uit september, drie uit oktober en één uit november. Dat moet echter wel gezien worden tegen een totaal aantal waarnemingen van bijna 10.000! Erg bijzonder dus, deze voorjaarsuil in het najaar!