1 oktober 2014

Esdoornblokspanner: nieuw voor Nederland

Op de Sint Pietersberg in Zuid-Limburg is weer een nieuwe nachtvlinder voor ons land opgedoken. De esdoornblokspanner is ook in Belgiƫ een erg zeldzame vlinder en komt met name in Midden Europa veel voor.

Op 29 september waren Mark de Mooij en Paul Vossen met een lichtinstallatie nachtvlinderen op de Sint Pietersberg. Ze kregen een spanner op het laken die ze nog niet eerder hadden gezien en later kwamen ze er achter dat het hier om de esdoornblokspanner (Nothocasis sertata) ging, een soort die nog nooit eerder in ons land is waargenomen. Al gauw kwam de bevestiging van de admin van Waarneming: een nieuwe soort voor Nederland.

Esdoornspanner op de Sint Pietersberg (foto: Mark de Mooij)

De naam is logisch, want de vlinder heeft typische blokbanden aan de rand en de enige bekende waardplant is esdoorn (Acer pseudoplantanus). Het is een vlinder van heuvelachtige en bergachtige streken, die voorkomt van Noord-Italie tot in Zuid-Zweden en verder oostelijker. Ook in Luxemburg en Belgiƫ is de soort vastgesteld. De esdoornblokspanner is ook overdag actief en schijnt zich graag op te houden aan de randen van beukenbossen. Deze zijn wel aanwezig bij het Vijlenerbos en het Savelsbos, tientallen kilometers verderop, maar niet van de Sint Pietersberg. Het is niet duidelijk waar deze vlinder vandaan komt. De soort vliegt in september en oktober en het is de vraag of er dit jaar nog meer exemplaren zullen worden gezien. Nachtvlinderaars zijn gewaarschuwd!