4 juni 2009

Excursie zilveren maan

Vlinderexcursie in de Stadsgaten van Hasselt

Met de boswachter op zoek naar de zeldzame Zilveren Maan. Op woensdagmiddag 10 juni organiseert Staatsbosbeheer een vlinderexcursie met de boswachter in de Stadsgaten van Hasselt. Het kwetsbare natuurgebied is normaal voor het publiek gesloten en is ontstaan door turfwinning. Het open water dat er direct na het vervenen was (de petgaten) is in de loop der jaren dichtgegroeid met moerasplanten. Veenmos, riet, grassen, struiken en bomen bepalen thans het beeld.
Vele vlindersoorten komen er voor, waaronder de zeldzame moerasvlinder de Zilveren Maan die in dit gebied nog volop rondvliegt. Mits het weer goed is krijgt u de unieke kans om dit dansende juweel te aanschouwen en eventueel te fotograferen. Dat mag de ware natuurliefhebber zich niet laten ontgaan. De boswachter zorgt voor een aantal vlinderzoekkaarten om de vlinders op naam te brengen.

Punt van samenkomst is de Veldschuur aan de Wijkweg 2 te Rouveen (nabij Hasselt). Laarzen en verrekijker zijn aanbevolen. Om uiterlijk 13.30 uur vertrekken we met auto’s richting Stadsgaten (kom dus niet allemaal op de fiets). De kosten bedragen voor volwassenen € 3,- en voor kinderen tot 12 jaar € 2,-.

Voor aanmeldingen en inlichtingen kunt u bellen met de VVV van Hasselt, telefoon 038-4772382.