Extreem vroege waarneming bont zandoogje

woensdag 26 februari 2014

Afgelopen week kwamen er bij De Vlinderstichting 3 meldingen van het bont zandoogje binnen. Dat is bijzonder, deze vlinder verschijnt normaal gesproken op zijn vroegst in maart!

Vlinders overwinteren allemaal op hun eigen manier: als eitje, als rups, als pop of als vlinder. Die vlinderoverwinteraars worden wakker op warme dagen: de kleine vos en de citroenvlinder zijn eigenlijk altijd als eerste, samen de dagpauwoog en de atalanta. Met het bont zandoogje is iets bijzonders aan de hand, want deze vlinder kan overwinteren als rups en als pop. Dat kunnen niet zoveel vlinders: flexibel overwinteren. Als de poppen op een warme plek liggen, kunnen ze dus vroeg uitkomen. De rupsen hebben iets langer nodig. In warme jaren vliegt het bont zandoogje op zijn vroegst in maart.

Toch kreeg De Vlinderstichting deze week al drie meldingen van het bont zandoogje. Een waarneming was van een vlinder die binnen zat, en daardoor te vroeg was uitgekomen. Dirk Maes meldde vorige week dat er een in Vlaanderen gezien was, maar ook daar was onduidelijk of hij wel wild was.

Via Facebook kwam er een melding van Suzanne Smits-Walraven in Helmond. Met foto! Geen twijfel meer mogelijk dus. Suzanne schrijft: Ik heb er absoluut geen verstand van en moest ook opzoeken wat voor vlinder het was. Ze zag er nogal gehavend uit. Ik denk dat ik haar zo had kunnen oppakken. Gelukkig vloog ze later toch verder.

Vermoedelijk heeft dit bont zandoogje als pop overwinterd. De pop heeft op een warme beschutte plek gehangen en hebben de zonnestralen en milde temperaturen van de afgelopen week (en eigenlijk hele winter) hem juist dat extra zetje gegeven om nu al actief te worden.

Heeft u ook vlinders gezien? Meld ze dan aan De Vlinderstichting via Telmee.nl of Waarneming.nl. Dan komen ze vanzelf in de database van De Vlinderstichting terecht!

BontZandoogje winter