steenrode heidelibelklein koolwitje op sleedoornheideblauwtjedistelvlinder op kattenstaart
De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen in Nederland. Helpt u ook mee?

10 juli 2012

Felgekleurde fossiele nachtvlinders ontdekt

Nachtvlinders hebben bij een breder publiek het imago saai gekleurd te zijn. Onzin! Er bestaan ook een heleboel prachtig gekleurde soorten. Zeker als we ver, ver terug gaan in de tijd.

Een team van Duitse, Amerikaanse en Ierse onderzoekers heeft zojuist uitgevonden dat er in Duitsland zo'n 50 miljoen jaar geleden zeer felgekleurde nachtvlinders voorkwamen. Met een ingenieuze techniek zijn zij in staat gebleken de kleuren van de schubben op de voorvleugels van fossiele vlinders te reconstrueren. Zo bleek uit onderzoek naar fossiele vondsten dat nachtvlinders rondom Frankfurt felgele voorvleugels hadden met een dikke, blauwe rand. Deze nieuwe methode biedt perspectieven om ook kleurreconstructies te maken van andere fossiele dieren met structurele kleuren, zoals vogels, vissen en andere insecten. De onderzoekers hebben hun resultaten gepubliceerd in het Engelstalige tijdschrift PLoS Biology dat voor iedereen toegankelijk is.