10 mei 2013

Flight of the Butterflies

Wat weegt er minder dan een paperclip en legt ieder jaar een reis van duizenden kilometers af? Iedere winter zijn de afgelegen en bergachtige bossen van Mexico de thuisbasis van miljoenen migrerende monarchvlinders. Lange tijd was het een mysterie waar de miljoenen vlinders vanuit Canada ieder jaar naar toe vlogen om te overwinteren. De onthulling van de langste migratiereis ooit was een van grootste natuurlijke ontdekkingen.

In het Omniversum draait sinds half april de film 'Flight of the Butterflies'. Daarin volgen we het boeiende verhaal van een monarchvlinder en haar nakomelingen als ze de gevaarlijke terugreis van Mexico naar Canada maakt.

Hoe is het mogelijk dat deze kleine dieren ieder jaar zo’n lange reis maken en precies weten waar ze naar toe reizen? Het verhaal van de monarchvlinder is verweven met het fascinerende detectiveverhaal van een vastberaden wetenschapper die na bijna 40 jaar zoeken de verbazingwekkende plek vindt waar de vlinders overwinteren. Meer informatie over de film vindt u op www.omniversum.nl.