19 mei 2014

Fête de la Nature: nieuw natuurfestival in Nederland

Fête de la Nature is een nieuw landelijk festival in de natuur. In het weekend van 24 en 25 mei vinden onder de vlag van Fête de la Nature ongeveer driehonderd verrassende evenementen plaats waar iedereen de natuur kan vieren. Van stadspark tot wildernis, van weiland tot achtertuin. Zo zijn er speurtochten, workshops, kan je dauwtrappen en vlinders kijken.

De lokale evenementen van Fête de la Nature worden spontaan georganiseerd door particulieren en door maatschappelijke organisaties, bedrijven en overheidsorganisaties in veel verschillende sectoren zoals de natuur, sport, kunst en cultuur, onderwijs, land- en tuinbouw en gezondheidszorg.

Dit is een greep uit de evenementen op 24 en 25 mei: spoorzoeken, workshop zaadbommen maken, plantenruilmarkt, vleermuizenspeurtocht, wildpainting, duintopwandeling, akoestisch muziekfestival, oerlunch, geowandeling, kruidenworkshop, geluidenexcursie, workshop stadsjutten en een blote voetenpad.

Kijk voor meer informatie en het volledige programma op de website van Fête de la Nature.

Fête de la Nature zorgt ervoor dat iedereen op zijn eigen manier kan genieten van de natuur. Door de verstedelijking blijven kinderen en volwassen steeds vaker binnen. Dat is niet alleen jammer voor hun gezondheid en voor hun ontspanning, het is ook nog eens slecht voor de draagvlak in Nederland voor de natuur.

In Frankrijk is Fête de la Nature al jaren een bekend fenomeen. Het derde weekend van mei gaat iedereen naar buiten, naar Fête de la Nature om de hoek of verder weg. Het evenement, te vergelijken met de Open Monumentendag, trekt jaarlijks 1,4 miljoen deelnemers in Frankrijk.

Het initiatief is inmiddels uitgewaaierd naar Zwitserland, Portugal, België, Duitsland en Ivoorkust. In Nederland is Fête de la Nature een initiatief van IUCN NL, NatuurCollege, Nationaal Groenfonds, RAVON en de Zoogdiervereniging.