23 maart 2010

Geen kleine vuurvlinder

Oranje berkenspanner (foto: Ab Baas)
Op de invoersites Telmee en waarneming.nl worden al regelmatig meldingen van kleine vuurvlinder doorgegeven. Bij navraag blijkt altijd dat men ze alleen vliegend heeft gezien in heideterreinen. Het gaat hier vast en zeker om oranje berkenspanners.

Je weet het eigenlijk zeker: ‘het kan niets anders zijn’. De prachtige oranje kleur, die zo opvalt is typisch voor de kleine vuurvlinder. Een foto maken lukt helaas niet, want het beestje blijft maar vliegen, maar twijfels heb je niet. Toch blijken veel meldingen van kleine vuurvlinder in maart te gaan om de oranje berkenspanner, een nachtvlinder die overdag actief is. Hij fladdert op heideterreinen rond struikjes en heeft een zeer actief gedrag en opvallende oranje achtervleugels. De kleine vuurvlinder vliegt pas vanaf half mei en hoewel er altijd wel wat vroege beestjes zijn is maart echt te vroeg. Ook het feit dat alle vroege meldingen uit heideterreinen komen, het typische leefgebied voor de oranje berkenspanner, is al veelzeggend. De kleine vuurvlinder vliegt ook veel in bloemrijke graslanden en in de duinen, maar daar worden nooit maartwaarnemingen gedaan. Dus: ziet u de komende week een oranje fladderaar op de heide, heb dan geduld en wacht tot u hem ziet zitten. Dan zult u zien dat het om een oranje berkenspanner gaat.

De vliegtijden van de twee soorten (bron: www.vlindernet.nl)