Geocachers doen wat terug voor de natuur

maandag 27 januari 2014

Geocaching is enorm in opkomst. Vele duizenden mensen gaan in hun vrije tijd op zoek naar ‘caches’ met behulp van een GPS. Het decor voor hun activiteiten is vaak de natuur.

Volgens wikipedia is geocaching: “een buitensport en spel, waarbij gebruik wordt gemaakt van een GPS-ontvanger of telefoon met deze functie om ergens ter wereld een zogenaamde cache (verstopplaats) te vinden.” Ook in Nederland is deze activiteit enorm in opkomst. Op de site Geocaching.nl staat ook een uitleg: “Iemand verstopt op een bijzondere plaats, meestal in de natuur, een waterdichte doos met daarin een logboek, en verder evt. een aantal leuke voorwerpen (om te ruilen) en soms ook een wegwerpcamera.” In feite zijn geocachers te vergelijken met de vroegere schatgravers. Ergens ligt iets verborgen en daar gaan ze naar op zoek. Zoals al gemeld zijn verreweg de meeste caches te vinden in de natuur en de geocachers zien dat dan ook als onmisbaar decor voor hun activiteiten. Ze voelen zich ook mede verantwoordelijk en gaan daarom ook actief aan de slag om de natuur een handje te helpen.

Tijdens events komen enkele tot honderden cachers samen om gezamenlijk activiteiten te ondernemen. Tijdens CITO-events gaan ze aan de slag in de natuur. De afkorting CITO staat voor Cache In Trash Out en vrij vertaald: we zoeken onze schat in de natuur en nemen ondertussen het afval dat we vinden mee. Inmiddels zijn CITO-events breder dan dat en vorig jaar zijn er bijvoorbeeld honderden geocachers actief geweest om het leefgebied van kwetsbare vlinders en libellen op te knappen. Er is opslag van den en berk verwijderd, kleinschalig geplagd en de oevers van vennen zijn ontdaan van bomen. Op het Kootwijkerzand waren maar liefst 150 mensen bezig om meer open zand te krijgen voor de kleine heivlinder en in Drenthe werd een kwetsbaar ven, met behulp van rijplaten om zo min mogelijk schade toe te brengen, weer beter leefgebied voor de uiterst zeldzame veenbesparelmoervlinder. Ook dit jaar zal De Vlinderstichting weer een tiental van deze events organiseren en we rekenen weer op een enorme opkomst. De komende weken zullen de events worden gemeld bij vlinder-team, op de site van geocaching.nl.

geocachers vrijwilligers