21 juni 2011

Gerard Eggens in het zonnetje

Gerard Eggens bij het nieuwe informatiepaneel in libellenreservaat Kuinderbos (foto: Kars Veling)
Tijdens het symposium ter ere van vijftig jaar Kuinderbos is vrijwilliger Gerard Eggens namens Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Het Flevolandschap en De Vlinderstichting in het zonnetje gezet.

Gerard is als vrijwilliger actief in Flevoland en wordt gewaardeerd vanwege een aantal kwaliteiten. Hij heeft een bijzonder scherpe blik en weet zo erg veel leuke waarnemingen te doen van vlinders en libellen. Hij heeft bovendien een enorme inzet en besteed vrijwel elke vrije minuut aan het doen van onderzoek in Flevoland. Ten derde geeft hij zijn waarnemingen ook direct door aan de beheerders die wat met deze meldingen kunnen doen. Dat is voor beheerders trouwens niet altijd makkelijk en ze zullen ook niet steeds zijn adviezen opvolgen, maar de kennis wordt in ieder geval gedeeld. Afgelopen zondag redde Gerard nog een grote weerschijnvlinder in het Waterloopbos, die een wisse verdrinkingsdood tegemoet ging. De weerschijnvlinder is een zeldzame soort, die de laatste jaren vaste voet lijkt te krijgen in bos en veengebieden in Zuid Friesland en de Noordoostpolder. Ook heeft Gerard dit jaar op diverse plaatsen in Flevoland de grote vos gevonden en zelfs op een locatie de voortplanting van deze uit Nederland verdwenen soort kunnen vaststellen. Ook De Vlinderstichting is blij met al het werk dat hij doet.

Gerard (links) met zijn oorkonde (foto: Jacob Bijlsma)