2 augustus 2010

Geslaagde nachtdierennacht in Amersfoort

Voor het donker werd, was er al genoeg te zien.
De avond begon met regen, maar toen de bui overgetrokken was, werd de nachtdierennacht in Dierenpark Amersfoort een groot succes.
De Nachtdierennacht in Amersfoort was de vierde in de reeks die De Vlinderstichting deze zomer in samenwerking met de Nederlandse Vereniging van Dierentuinen verzorgt.

Hoewel het nog niet donker genoeg was om echt nachtvlinders te lokken, boden lamp en laken, de nachtvlinderval en met stroop ingesmeerde bomen voldoende aanknopingspunten om met de bezoekers een praatje over nachtvlinders aan te knopen. Ook de nachtvlinders, die de avond tevoren in een tuin en een flatportiek waren gevangen, kregen veel bekijks.

De vele kinderen waren vol bewondering voor de mooie kleuren van de vlinders en kregen allemaal twee mooie posters mee naar huis.
Vanaf 21.00 uur verzorgde Kars Veling een lezing met excursie door het dierenpark.

Behalve dat hier aandacht was voor nachtvlinders en nachtvlinderonderzoek werd ook op vleermuizen gelet. Met een bat detector werd door de vijftig deelnemers aan de wandeling gewone dwergvleermuizen gehoord en zeker door de fanatiek rondspeurende kinderen ook gezien. De bezoekers van de dierentuin waren zeer geĆÆnteresseerd en dat maakte het tot een heel geslaagde avond.

De volgende nachtdierennacht is op zaterdag 7 augustus bij Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek.

Samen met de Nederlandse Vereniging voor Dierentuinen organiseert De Vlinderstichting deze zomer een nachtdierennacht in een groot aantal dierentuinen.

Deze nachtdierennachten zijn mede mogelijk gemaakt door een financiƫle bijdrage van het Prins Bernhard Cultuurfonds, de Coalitie voor Biodiversiteit en de Uyttenboogaart-Eliasenstichting.