31 januari 2011

Glanzende marmeruil, nieuw voor Nederland

De glanzende marmeruil (Pseudeustrotia candidula), die op 5 september 2009 in de Millingerwaard werd gezien. Foto: Joop Schaffers.
In 2009 is in Nederland een nieuwe nachtvlindersoort aangetroffen: de glanzende marmeruil (Pseudeustrotia candidula). Dit is een Euraziatische soort die in een groot deel van Europa voorkomt, maar vooral in het noordwesten ontbreekt. De laatste twee decennia is er een uitbreiding van het areaal waargenomen, mogelijk samenhangend met de opwarming van het klimaat.

De glanzende marmeruil werd in 2009 op drie verschillende plaatsen waargenomen. Op 1 juni werd een dood exemplaar aangetroffen in een lichtval te Wezep. In de avond van 5 september werd een mannetje waargenomen op een rivierduin in de Millingerwaard. Het derde exemplaar, ook een mannetje, werd op 9 september levend aangetroffen in een lichtval te Colijnsplaat.
Voor meer informatie, zie het artikel Een bijzondere ontmoeting met de glanzende marmeruil, Pseudeustrotia candidula (Lepidoptera: Noctuidae), nieuw voor de fauna in Nederland, geschreven door Joop Schaffers en Cornellie Jol en verschenen in Entomologische Berichten van december 2010.