7 maart 2011

Gouden vlinder voor Joop de Bakker

Al vroeg worden kinderen enthousaist gemaakt voor nachtvlinderen.
Tijdens de landelijke vlinderdag die op 5 maart werd gehouden zijn drie Gouden vlinders uitgereikt aan mensen die zich buitengewoon verdienstelijk hebben gemaakt voor de bescherming van vlinders. Een van hen is Joop de Bakker, uit Zeeuws Vlaanderen.

Joop de Bakker is medeoprichter en voorzitter van de vlinderwerkgroep van de Natuurbeschermingsvereniging De Steltkluut. Deze werkgroep is inmiddels omgevormd tot insectenwerkgroep en bestaat in april 2011 25 jaar. Joop is al vele jaren de drijvende kracht achter de Vlinderwerkgroep in Zeeuws Vlaanderen en is daar zeer breed in actief. Onderzoek, voorlichting, educatie, advisering aan de gemeente en het waterschap: met al die punten heeft Joop zich actief bezig gehouden. Hij heeft dus veel betekend voor de regio daar, maar deze activiteiten hebben ook een uitstraling gehad naar de rest van Zeeland en naar het Belgische grensgebied. De werkgroep werkt nauw samen met de Vlinder- en libellenwerkgroep Zeeland en met de Vlinderwerkgroep van Natuurpunt in België. Joop is niet ‘zomaar’ een coördinator van een vlinderwerkgroep, maar een persoon met al vele jaren een enorme drive en het vermogen om mensen mee te krijgen voor de vlinders. Joop ontving de Gouden vlinder uit handen van de voorzitter van de jury, Jan Willem Sneep.

Joop de Bakker ontvangt de Gouden vlinder.