31 mei 2011

Groot geaderd witje in Zuid-Limburg

Het groot geaderd witje in Limburg (foto: Olaf op den Kamp)
Op de Pietersberg en vlak over de grens bij Kanne zijn twee groot geaderd witjes waargenomen. Deze soort is al 35 jaar geleden uit Nederland verdwenen. Voorbode van nieuwe vestiging?

In 1971 was het groot geaderd witje nog flink aanwezig in het Weerterbos en in 1975 in Hoog Buurlo, op de Veluwe, maar sinds die tijd is de soort niet meer voortplantend in Nederland aangetroffen. Wel zijn er af en toe meldingen van zwervende exemplaren, maar veel van die waarnemingen zijn eenmalig en onbevestigd. Op 25 mei zag Olaf op den Kamp op en bij de Pietersberg maarliefst twee exemplaren. De ene in het Poppelmondedal en de andere zat, net over de grens, op het kerkhof van Kanne in Belgiƫ. Gelukkig heeft hij het dier weten te fotograferen. Mogelijk dat dit de voorbode is van een hervestiging van deze fraaie en grote vlinder in ons land. Het groot geaderd witje vliegt nog tot eind juni en misschien dat er de komende weken nog meer zullen worden gezien.