5 juli 2011

Grote weerschijnvlinder heeft topjaar

Grote weerschijnvlinder. Foto: Ab H. Baas.
Nog maar tien jaar geleden was de grote weerschijnvlinder een problematische soort. De ene na de andere populatie verdween, en er viel weinig goeds te melden. Maar dit jaar is de soort op veel plekken te zien.

Een paar populaties in Twente, een paar in de Achterhoek, en nog één in Brabant, dat was wat er nog over was. Tot de soort op eigen kracht ontdekte dat het in de moerasgebieden van Noordwest-Overijssel ook best uit te houden was. En dat de jonge bossen in de Flevopolders toch ook wel erg mooi waren. Dit zijn nu de beste plekken om deze spectaculaire vlinders te zien. Maar niet alleen daar. Overal in het land worden grote weerschijnvlinders op soms onwaarschijnlijke plekken gemeld, meestal vergezeld van foto’s. Het kan natuurlijk ook zijn dat het veel grotere aantal waarnemers – die allemaal een digitale camera hebben - tot deze toename heeft geleid, maar ook tien jaar geleden werd er al veel naar vlinders gekeken, en grote weerschijnvlinders zouden zeker zijn doorgegeven.
Overigens is de soort nog niet uit de gevarenzone. Vooral in Zuid-Nederland is de situatie precair. Het zou fijn zijn als daar ook nieuwe populaties zouden ontstaan. Maar de soort lijkt toch wat uit het dal te klimmen.

Ook een grote weerschijnvlinder gezien? Meld het via Telmee.nl!