6 juli 2009

Grote weerschijnvlinders in Friesland

Grote weerschijnvlinder - Foto's Gerrit Tuinstra
Vrijdag 3 juli maakte Gerrit Tuinstra van de Vlinderwerkgroep Friesland een wandeling door de Lindevallei in Friesland. In dit gebied, dat beheerd wordt door het Fryske Gea, zou de volgende dag een excursie plaatsvinden met speciale aandacht voor de grote weerschijnvlinder. En dat pakte succesvoller uit dan verwacht!

“Ik zag grote weerschijnvlinders op verschillende plekken. Soms een enkel exemplaar, regelmatig twee bij elkaar en zelfs een keer 4 stuks tegelijk, boven een eik en wat elzen.”, aldus Gerrit Tuinstra. “Ook zaterdag tijdens de excursie weer veel grote weerschijnvlinders, de hele groep heeft ze goed kunnen bekijken. Meestal vrij hoog en rondvliegend, maar eentje zat drinkend op een populierenstam. Er zijn prachtige foto's gemaakt.”

Grote weerschijnvlinder - Foto's Gerrit Tuinstra
Waarschijnlijk herbergt het gebied van het Fryske Gea een goede populatie grote weerschijnvlinders. De afgelopen jaren was al bekend dat er een populatie moest zitten, maar dat die zo groot is werd niet verwacht. Er is in Nederland geen locatie bekend waar je deze aantallen grote weerschijnvlinders kunt zien. Spectaculair dus!