steenrode heidelibelklein koolwitje op sleedoornheideblauwtjedistelvlinder op kattenstaart
De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen in Nederland. Helpt u ook mee?

5 december 2011

Hakhoutbrigade Leende aan de slag

Alle deelnemers mochten hout mee naar huis nemen, voor in de kachel.
Op 3 december 2011 is twintig man sterk in het Leenderbos als 'hakhoutbrigade' aan de slag geweest. Op initiatief van De Vlinderstichting en Staatsbosbeheer snoeiden en kapten ze in de omgeving van buurtschap Bruggerhuizen eikenbomen langs eeuwenoude akkertjes.

Een hakhoutbrigade is een groep vrijwilligers die zich inzet voor het herstel en beheer van hakhout. In samenwerking met de terreinbeherende organisatie zorgen zij voor aanleg, herstel en onderhoud van hakhoutpercelen.

Ondanks het slechte weer had men er zin in. De dikkere bomen waren een echte uitdaging. Niemand vond het dan ook bezwaarlijk dat deze dikke stammen even met een motorzaag werden verwerkt. Ook is er in de bosrand een takkenril aangelegd, om extra beschutting te geven voor kleine zoogdieren en vogels.

Doe ook mee!

Een takkenril is in de bosrand gelegd om extra beschutting te geven voor kleine zoogdieren en vogels.
Op initiatief van De Vlinderstichting zijn verschillende hakhoutbrigades actief in Nederland. Ieder jaar gaat zo'n brigade aan de slag in het bos. Daarmee wordt geprobeerd het oorspronkelijke landschap te herstellen en karakteristieke kleine diersoorten terug te laten keren. Voortaan zal de hakhoutbrigade regelmatig voor dergelijke werkzaamheden ingezet worden.

Wilt u meehelpen om de kleine ijsvogelvlinder en levendbarende hagedis bij u in de buurt te beschermen? Of misschien vindt u het leuk om gewoon lekker in de natuur aan het werk te gaan? Meld u dan aan De Vlinderstichting (Albert Vliegenthart, tel: 0317-467346). Kijk op www.hakhout.info voor meer informatie