Hard gewerkt op spoorinsnijding Eys

maandag 11 maart 2013

Zaterdag 9 maart hebben meer dan 25 mensen hard gewerkt om struiken en opslag van de spoorinsnijding bij Eys te verwijderen. Hierdoor krijgen zeldzame planten en dieren weer meer kansen. De activiteit was in het kader van de campagne Groen en Doen.

Het zou de hele dag regenen (en dat gebeurde dan ook), maar toch waren er veel enthousiaste natuurliefhebbers naar station Eys gekomen, waar ze werden ontvangen met koffie. Even later kwam de stoomtrein van de ZLSM en werden ze op een open wagen vervoerd naar de spoorinsnijding een stukje verderop. Hier kregen ze uitleg van Johan Bezemer van de ZLSM over wat de bedoeling was. Nadat de handschoenen en de gereedschappen, zagen en tangen, waren uitgedeeld ging jong en oud aan de slag. De steile helling was door de continue regen spekglad en het duurde dan ook niet lang voor iedereen nat en bemodderd was, maar men ging door!

Na anderhalf uur waren alle struiken van de helling verwijderd en lagen in hoopjes onderaan bij het spoor om later te worden afgevoerd. Door deze openheid krijgen de typische bewoners van deze kalkhelling weer kansen om zich uit te breiden. Er zullen zeker nog meer werkdagen worden georganiseerd en veel van de deelnemers gaven aan vaker aan de slag te willen, zeker als het weer wat sympathieker is. Deze werkdag is georganiseerd door de Zuid-Limburgse Stoomtreinmaatschappij (ZLSM), De Vlinderstichting, FLORON en EIS-Nederland (allen aangesloten bij de VOFF) en de stichting Instandhouding Kleine Landschapselementen in Limburg (IKL) in het kader van Groen en Doen, mogelijk gemaakt door het Ministerie van Economische Zaken.

berm GroenEnDoen Limburg vrijwilligers