Heeft de oostelijke vos zich voortgeplant?

woensdag 15 juli 2015

Vorig jaar tussen 10 en 20 juli dook plotseling de oostelijke vos op in Nederland. Een nieuwe dagvlindersoort in ons land, dat gebeurt niet vaak. Dit voorjaar bleken ze overwinterd te hebben. Maar hebben ze zich nu ook voortgeplant?

De oostelijke vos is van oorsprong een vlinder van Oost-Europa en Siberië, waar hij vooral gevonden wordt in de uitgestrekte vochtige bossen. Begin van deze eeuw begon hij zich wat te roeren, en hij begon steeds talrijker te worden. Soms werden ze met tientallen gezien in de parken van Moskou. Rond 2008 dook hij op in Finland, in 2010 in Zweden, en in 2013 en 2014 was hij daar ronduit talrijk. Van daar werd op 10 juli 2014 de invasie van Nederland gestart. In heel Nederland werden ze gezien, en vooral in het noordwesten werden er soms meerdere tegelijk gemeld. Ook in Vlaanderen en Engeland werden oostelijke vossen gezien.

2015

Na de overwintering was het afwachten hoe het zou gaan. Vanaf 7 maart kwamen ze te voorschijn, en op sommige plekken werden er zelfs twee tegelijk gezien. Dat gaf hoop dat twee vlinders elkaar zouden kunnen tegenkomen en ook nog eens aardig zouden kunnen vinden, en zo zorgen voor de eerste keer echte voortplanting in Nederland. Parende vlinders zijn niet gezien.

Op 15 juli 2015 zijn de eerste oostelijke vossen in Zweden gemeld: het nageslacht van de vlinders die daar dit voorjaar eitjes hebben afgezet. Als er bij ons voortplanting is geweest, zouden de komende warme dagen 'eigen' oostelijke vossen moeten opduiken. Of misschien ook weer trekkers uit Zweden?
Ziet u een grote, roodbruine vlinder (en het is geen gehakkelde aurelia of kleine vos, zie dit overzichtsdocument met de verschillen) maak dan foto's (mag zelfs met de eenvoudigste mobiele telefoon) en geef hem door via landkaartje, telmee.nl of waarneming.nl. Grote vos en oostelijke vos kunnen moeilijk te onderscheiden zijn, maar met de foto's kunnen we er vaak wel uitkomen. We kijken ernaar uit.

OostelijkeVos waarnemingen