3 augustus 2011

Heerlen houdt van iepenpage

Iepenpage (foto: Kars Veling)
Het radio1journaal heeft deze zomer een serie over problemen die planten of dieren veroorzaken voor de economie. Men gaat allerlei voorbeelden langs waar de aanwezigheid van een plant of dier de vooruitgang in de weg staat. Maar het kan ook anders.

Toen de programmamakers bij De Vlinderstichting kwamen namen we een andere invalshoek. We zochten naar een case waar juist rekening is gehouden met de aanwezigheid van een plant of dier. De iepenpage is dan het ideale voorbeeld. Het is een zeer zeldzame vlinder en hij komt voor in het centrum van de stad. We hebben cursussen gegeven aan de groenmedewerkers van de gemeente en samen met het IKL heeft de gemeente extra iepen aangeplant in de omgeving van de vliegplaats. Toen er grootschalige werkzaamheden werden gepland werd al vanaf de eerste plannenmakerij rekening gehouden met de aanwezigheid van de iepenpage. Zo kan het dus ook! Als je vooraf weet dat er bijzondere planten of dieren aanwezig zijn kun je door zorgvuldig te werken problemen voorkomen. Zie de website van het radio1journaal voor de hele reportage.