steenrode heidelibelklein koolwitje op sleedoornheideblauwtjedistelvlinder op kattenstaart
De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen in Nederland. Helpt u ook mee?

20 juni 2011

Heerlen: stad van de iepenpage!

De geplante bloeiende kruidvlier biedt meteen nectar en kan zich in het beekdal ontwikkelen tot belangrijke voedselbron. (Foto: Kim Huskens)
In Heerlen is onlangs een rioolturbine opgeleverd. De aanleg en installatie van dit duurzame project vonden plaats bij de vliegplaats van de iepenpage bij het centrum van de stad. In overleg met De Vlinderstichting en het IKL heeft de gemeente zoveel mogelijk rekening gehouden met het leefgebied van deze bijzondere vlinder. De gemeente heeft zelfs met een grote verzekeraar vorig jaar vijftien iepen aangeplant.

Na de oplevering van de rioolturbine heeft De Vlinderstichting samen met stadsecoloog Ron Theuniz voor de directe omgeving van de populatie een plan van aanpak gemaakt voor het groenbeheer. Hierin is afgestemd hoe het gefaseerd maaibeheer en de begrazing met schapen de komende jaren plaatsvinden. Uit de beschermingscampagne Tien voor 12 heeft De Vlinderstichting driehonderd nectarplanten, zoals kruidvlier en koninginnenkruid bekostigd om de nectarvoorziening van de vlinders te waarborgen. Daarnaast zijn verschillende soorten buddleja’s neergezet, die nectar leveren van mei tot en met oktober. De planten zijn samen met medewerkers van de groenvoorziening, IVN-er Jo Bindels en De Vlinderstichting geplant. Inmiddels zijn er bij de beroemde iepen al enkele vlinders waargenomen.

Kim Huskens selecteert een goede plek voor het koninginnenkruid.
De iepenpage is onlangs ook aan de rand van de stad nabij kasteel Terworm ontdekt. Hemelsbreed nog geen twee kilometer van de oude populatie vandaan. Het is dus goed mogelijk dat deze soort in de groene zoom van de stad Heerlen op meerdere plaatsen zich heeft gevestigd. Uiteraard zal de gemeente Heerlen ook hier rekening houden met het beheer. Het zou mooi zijn als iepenpage zoekers ook in de omgeving op zoek gaan naar geschikte iepen. We ontvangen graag meer informatie over de standplaatsen en wellicht worden er komende weken meer vlinders ontdekt.