steenrode heidelibelklein koolwitje op sleedoornheideblauwtjedistelvlinder op kattenstaart
De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen in Nederland. Helpt u ook mee?

14 oktober 2009

Heidelibellen nog actief

steenrode heidelibel
Ook voor de libellen loopt het seizoen op zijn eind. Toch kun je nu nog libellen tegenkomen. De heidelibellen zijn nog het meest aanwezig en die hoef je echt niet alleen op de hei te zoeken.

Veel soorten libellen vliegen er niet meer. De meeste soorten zijn nu als larve in het water en brengen daar de winter door. Toch kun je, zolang er geen forse nachtvorst is geweest nog libellen vinden. Zodra de zon zich laat zien zie je heidelibellen vanaf een uitkijkpunt de omgeving in de gaten houden. Vaak kiezen ze daarvoor kale oppervlakten zoals de stronken van bomen, omdat die het beetje warmte dat er is goed weerkaatsen. Momenteel zijn vooral de steenrode en de bruinrode heidelibel nog te zien. Heidelibellen zijn kleine, gedrongen libellen (maar duidelijk groter en forser dan de kleine en slanke juffertjes), die vaak zittend in de vegetatie of op de grond te vinden zijn, ook ver van het water. Uitgekleurde mannetjes hebben een rood achterlijf, vrouwtjes en jonge mannetjes zijn meestal geel, oranje of bruin. De naam is misleidend want de meeste heidelibellen hebben helemaal geen binding aan heide. Ze komen op allerlei plekken voor, wellicht ook bij u in de tuin.