1 maart 2016

Het is (bijna) lente!

Op 1 maart begint de meteorologische lente. In maart verwachten de meeste mensen nog geen vlinders, maar na een milde winter zoals die van dit jaar zijn er toch al vlinders actief.

Vlinders hebben allemaal hun eigen tactiek om de winter te overleven. In Nederland zijn de meeste vlinders buiten verscholen als eitje, rups of pop. Pas als de temperaturen weer stijgen gaat de ontwikkeling verder waar hij in het najaar gebleven was.
Sommige vlinders doen het anders: zij gaan in winterslaap en worden wakker als het voorjaar begint. Op een mooie dag kan je ze al zien rondvliegen!

Dagpauwoog op sleedoorn (Foto: Cees Mastenbroek)

Vroege vlinders

De citroenvlinder, dagpauwoog, kleine vos en gehakkelde aurelia houden allemaal een winterslaap. Zij kunnen goed tegen een graad of twintig vorst, dankzij een soort 'antivries' in hun lijf. Doodstil hangen ze, totdat het voorjaar zich weer aandient. Het in winterslaap gaan en het er weer uit ontwaken kost enorm veel energie. Omdat de winter dit jaar erg zacht was, werden veel vlinders rond kerst alweer wakker. Ook in januari was het erg warm en waren veel vlinders actief. Omdat er is deze periode maar weinig planten bloeien, hebben de vlinders moeite hun reserves aan te vullen.

Blijvertje?

Er overwinteren steeds vaker atalanta's in ons land (Foto: Katya via Flickr)
Vroeger, en dan spreken we over tot een jaar of 20 geleden, was atalanta een trekvlinder die in september en oktober Nederland verliet en naar het zuiden vloog. Ook toen was er heel af en toe eentje die hier achterbleef, maar dat waren echte uitzonderingen. Inmiddels praten we niet meer over een enkele vlinder die het probeert, maar om heel veel atalanta’s. Ze hebben geen winterslaap en kunnen dus niet tegen strenge vorst. Maar in een milde winter als deze zullen er velen overleven. Eind januari werden er al tientallen atalanta's gemeld.

Heb jij een vlinder gezien? Meld het aan ons via Waarneming.nl, Telmee of Tuintelling.nl.