10 februari 2011

Het vlinderseizoen is aangebroken!

Een enthousiast verhaal van Sandra Lamberts over een zoektocht naar de meidoornspanner:
'Frans Post en ik trokken er zondagavond op uit om op de Sint Pietersberg te Maastricht een zeldzaam spannertje te zoeken: de meidoornspanner (Theria primaria).

Er vloog door de harde wind weinig rond: slechts één mannetje kleine voorjaarsspanner (Agriopis leucophaearia) en één mannetje grote voorjaarsspanner (Agriopis marginaria). Maar we vonden wel 218 wachtervlinders (Eupsilia transversa), 83 zwartvlekwinteruilen (Conistra rubiginosa) en bosbesuilen (Conistra vaccinii) op stroop. Langs het pad waar het zeldzame spannertje zou kunnen zitten, vloog echter helemaal niks. Ondanks dat, hadden we toch een goede avond gehad.

De meidoornspanner (Theria primaria) in Valkenburg. Foto: Sandra Lamberts
Eenmaal hier thuis in Valkenburg aangekomen lopen we naar mijn voordeur, voorbij de buitenlamp. En daar zat ook nog een vlindertje. Wij kijken, nog eens kijken, opeens spurt Frans weg, terug naar de auto. Je raadt het nooit... daar zat dus dat bijzondere zeldzame beestje, de meidoornspanner (Theria primaria). We hebben 'm gevangen en nog eens met goed licht bekeken en er was geen twijfel over mogelijk: we hadden 'm!!
Dus onze avond kon niet meer stuk.
Nadat we ontzettend gelachen hadden, en nadat wij onze verbazing en enthousiasme een beetje te boven waren, hebben we natuurlijk even iets gedronken.

Foto: Sandra Lamberts
Tijdens het drinken stelde ik voor om hier toch ook maar even langs de jarenlange niet gesnoeide meidoornhaag te lopen.
Zo gezegd zo gedaan. Nadat het drinken op was, loopt Frans naar buiten om de zaklamp te halen, hij loopt weer langs de buitenlamp ... en jawel hoor...een tweede meidoornspanner!
Dus of het vlinderseizoen is losgebarsten? Nou meer dan dat!'