Hof van Puccini wint landelijke Heem-prijs

woensdag 25 september 2013

De Hof van Puccini in Tilburg, een project van Van Helvoirt Groenprojecten, is winnaar van de Landelijke Heemprijs 2013. De landelijke Heemprijs is een prijs voor het beste natuurontwikkelingsproject en werd uitgereikt op 20 september 2013.

Vorige week werd door Loretta Schrijver de eerste idylle geopend, in de Hof van Puccini. In deze idylle, mogelijk gemaakt door de PostcodeLoterij, is bloemrijk grasland aangelegd voor vlinders, bijen en mensen. De idylle In het Hof van Puccini is onderdeel van een gemeenschapstuin, ontworpen door en voor de bewoners. Ze worden ondersteund door diverse partijen, waaronder de gemeente Tilburg, Contour De Twern en Green & So. De idylle maakt hier onderdeel van uit en er zijn ook moestuinen waar bewoners hun eigen voedsel kunnen verbouwen. Het is dus een plek waar zowel natuur als bewoners zich prima thuis voelen!

De inzendingen voor de Heem-prijs werden beoordeeld door drie deskundige juryleden: Roel ter Horst, Afdelingshoofd Openbare ruimte van de gemeente Utrechtse Heuvelrug, Fred Tonneijck, Senior adviseur/onderzoeker en verbonden aan Triple E - Economy, Ecology and Experience en de bekende tuin- en landschapsarchitect Henk van Blerck. Het project de Hof van Puccini won de eerste prijs vanwege de grote maatschappelijke betrokkenheid. Door intensieve samenwerking tussen de bewoners, de Vlinderstichting, de Nederlandse Bijenhouders Vereniging (NBV), gemeente, onderwijs, sociale werkplaatsen en het bedrijfsleven is dit bijzondere project tot stand gekomen.

De landelijke Heem-prijs is een prijs voor bij Heem aangesloten bedrijven. Heem is een kennisconcept voor natuurontwikkeling op basis van inheemse vegetaties en een natuurlijk en duurzaam beheer. De missie van Heem is het terugbrengen van inheemse flora in het verstedelijkte Nederland.

Idylle LorettaSchrijver NationalePostcodeLoterij