3 september 2015

Idylle Heerenveen geopend

Wethouder Broekhuizen van Heerenveen bij opening Idylle
Samen met De Vlinderstichting en de Nederlandse Bijenvereniging opende wethouder Hans Broekhuizen op 1 september in Heerenveen een nieuwe 'idylle': een bloemenweide voor bijen, vlinders en mensen.

In 2014 werd een stuk braakliggend terrein van ongeveer 1 hectare ingezaaid met een meerjarig bloemmengsel. Deze bloemen bieden veel voedsel voor bijen en vlinders. Dit jaar bloeide het terrein volop. Deze bloemenweide is één van de ruim dertig idylles die De Vlinderstichting in Nederland aanlegt. Het project in Heerenveen is de eerste ‘Idylle’ in Friesland. Iedereen kan hier vrij komen kijken en genieten.

Bloemen voor vlinders, bijen en mensen

Vlinders en bijen hebben bloemen nodig. Om nectar en stuifmeel te kunnen vinden en daarmee te overleven. Helaas hebben vlinders en bijen het moeilijk omdat er nog zo weinig bloemrijke plekken zijn. Dankzij Idylle komt hier verandering in. De Vlinderstichting en de Nederlandse Bijenhoudersvereniging leggen samen met veel vrijwilligers idylles aan voor meer kleur in het landschap. Grote bloemrijke plekken in de stad, het buitengebied of langs sloten of wegen. Heerlijke plekken om te wandelen en te genieten.

Verrijking van het landschap

Heerenveen werkt graag mee aan zo’n project. Dit past prima in het natuurlijk groenbeheer,” zegt wethouder Hans Broekhuizen. “Daar waar mogelijk zaait de gemeente bermen en groenstroken al in met een kruidenmengsel”. Dit is niet alleen in het belang van bijen en vlinders, maar ook een fijne omgeving voor sluipwespen – de natuurlijke vijand van de eikenprocessierups.

Titia Wolterbeek, directeur van De Vlinderstichting: “We zijn blij en trots dat de Postcodeloterij ons hierbij steunt. Vlinders en bijen hebben dit heel hard nodig. En ook voor onszelf zijn de idylles een verrijking van het landschap.”

Maak je eigen idylle

U kunt ook de vlinders en bijen helpen en uw eigen idylle maken! Hoe? Het belangrijkste is om te zorgen voor bloemen in uw tuin. Als u zorgt voor nectarrijke planten op uw balkon of in uw tuin dan komen ze vanzelf! Kies bijvoorbeeld lavendel, een vlinderstruik of herfstaster. Zorg het het liefst voor verschillende planten die bloeien van het voorjaar tot de herfst. Lees hier de tips.