Idylle

Een kleurrijker Nederland

Een kleurrijker Nederland, dat is waar De Vlinderstichting aan werkt. Daarom hebben we in heel Nederland idylles aangelegd: plekken vol bloemen. Voor mensen om van te genieten en voor vlinders en bijen om beter te kunnen overleven. Met inzet van vrijwilligers, lokale natuurbeschermingsorganisaties, terreineigenaren, gemeenten en bedrijven zijn idylles een begin van een aaneenschakeling van bloemrijke plekken waar vlinders, bijen én mensen kunnen genieten.

Waar zijn de idylles te vinden?

Wilt u een idylle bezoeken? Kijk op de overzichtskaart.

Overzicht idylles

Zelf een idylle aanleggen

Wil je zelf aan de slag met een idylle?

Tips voor het aanleggen van een idylle

Brochure

De afgelopen jaren zijn er tientallen idylles aangelegd. Maar waar moet je op letten bij het aanleggen van een idylle? Wat ging er goed, en wat ging er mis? En hoe zien de idylles er nu uit? In deze brochure verzamelden we alle opgedane kennis.

Lees de brochure

Help mee

Ook meehelpen om vlinders te beschermen? Steun dan het werk van De Vlinderstichting. Met uw hulp kunnen wij zorgen dat bedreigde vlinders niet uitsterven!

Help mee om vlinders te beschermen

Voorwaarden

Voor idylles zijn de volgende (flexibele) voorwaarden van toepassing:

• De eigenaar van de grond wil actief meewerken en is op de hoogte van de aanvraag.
  • De locatie voor een idylle is ongeveer 0,5 tot 2 ha (in stedelijk gebied vaak wat kleiner).
  • De locatie is vrij toegankelijk, zodat mensen er van kunnen genieten.
  • We willen duurzaam inzaaien, dus de locatie moet minimaal 5 jaar beschikbaar zijn.
  • Er zijn mensen/organisaties uit de omgeving betrokken bij het ontwerp, voorlichting, onderhoud en/of monitoring.

Publicaties