steenrode heidelibelklein koolwitje op sleedoornheideblauwtjedistelvlinder op kattenstaart
De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen in Nederland. Helpt u ook mee?

11 december 2014

Informatieve tentoonstelling over Blues in the Marshes in bibliotheek Vlijmen

In de openbare bibliotheek van Vlijmen is vanaf 9 december een informatieve tentoonstelling te zien over het project 'Blues in the Marshes'.

Er staat heel wat te gebeuren tussen Den Bosch en Vlijmen. De graafwerkzaamheden in de natuurgebieden Honderdmorgen en Vlijmens Ven zijn gestart, in het kader van de hoogwateraanpak ’s-Hertogenbosch en het project ‘Blues in the Marshes’. Grote delen van deze gebieden zullen worden afgegraven om te zorgen dat onze voeten droog blijven en dat nieuwe natuur zich kan ontwikkelen.

De werkzaamheden moeten ervoor zorgen dat in perioden met hoog water geen wateroverlast optreedt. Tegelijkertijd zijn de maatregelen van belang voor de ontwikkeling van de natuur in deze streek. Zwaar bemestte landbouwgrond wordt afgegraven, waardoor er een leefgebied ontstaat voor zeldzame planten en dieren. Zo zullen er mooie bloemrijke graslanden ontstaan waar het pimpernelblauwtje, een vlinder die op de Rode Lijst staat, zich prima thuis voelt. Deze zeldzame vlinder komt alleen hier voor en nergens anders in Nederland. In de Maij en op enkele percelen langs de Honderdmorgensedijk is al een begin gemaakt en kunnen de eerste ontwikkelingen worden gevolgd. De maatregelen die worden genomen zijn niet alleen voor veiligheid en natuur, maar ook de bewoners en bezoekers van het gebied zullen er plezier aan beleven. Er ontstaan nieuwe wandelmogelijkheden en ook zullen er uitkijkpunten worden gemaakt.

Over het project ‘Blues in the Marshes’ en wat dit zal betekenen voor de natuur en de bewoners van het gebied is een informatieve tentoonstelling gemaakt die vanaf 9 december te zien is in de Openbare Bibliotheek van Vlijmen, Burg. Zwaansweg 2.

Het project Blues in the Marshes is een initiatief van Natuurmonumenten, De Vlinderstichting, waterschap Aa en Maas, Staatsbosbeheer en de gemeente Heusden. Het project wordt mogelijk gemaakt door steun van de Europese Unie (Life+Nature) en de provincie Noord-Brabant.